Zorg voor elkaar, vergeet jezelf niet!

Een hart onder de riem, dat verdienen onze verpleegkundigen, (huis)artsen, zorgkundigen en andere medewerkers in de zorg in deze bijzondere tijd.

COVID-19 heeft een enorme impact op ieder van ons. De onzekerheid, spanning en angst in combinatie met de hoge werkdruk zetten ons stresssysteem in werking. Dit systeem zorgt ervoor dat we in staat zijn om actie te ondernemen. Het laat ons toe de enorme inspanningen te leveren die nu nodig zijn.

De komende weken en maanden zal er nog veel gevraagd worden van alle medewerkers in de gezondheidszorg. Daarom is het meer dan ooit belangrijk dat je jezelf niet uit het oog verliest. Iedereen heeft rust en hersteltijd nodig om de strijd tegen COVID-19 vol te houden, ook jij!

Onderstaande tips helpen om vol te houden:

Heb je een moeilijk moment? Wordt het je even te veel?

  • Ga even naar buiten voor een frisse neus en daglicht
  • Houd een cold-pack (of koud blikje frisdrank) tegen je achterhoofd of in je handen; dit coupeert het stress-systeem
  • Schud je armen en benen helemaal los

Hoe zorg je voor een stevige basis bij aanhoudende stress?

  • Drink voldoende water
  • Beperk het gebruik van koffie, cola, energiedranken en alcohol
  • Eet gezond, beperk suikers (bv. snoep, koeken, frisdrank,…)
  • Beweeg: wandelen, fietsen, lopen, tuinieren,…
  • Doe ademhalingsoefeningen (3 sec in, 1 sec pauze, 5 sec uit, 1 sec pauze)
  • Neem tijd om bij je gezin te zijn
  • Slaap voldoende (slaapkwaliteit is belangrijker dan het aantal uren)
  • Vraag hulp bij praktische zaken (bv. boodschappen doen, koken,…)
  • Praat over je emoties met familie, vrienden of collega’s: wat je voelt is normaal in deze abnormale situatie

Zet samen deze strijd verder door goed voor jezelf te zorgen en door je hardwerkende collega’s eraan te herinneren goed voor zichzelf te zorgen. Vraag indien nodig extra advies of ondersteuning.

We hebben met zijn allen onnoemelijk veel respect voor jullie inzet!